IP Businessmanager®  |  Home  |  Sitemap |  Zoeken |  Contact

Man achter laptop Man met koffer in de sneeuw Bellende man Man die blij is met telefoongesprek Man met laptop op het strand

Veelgestelde vragen

Hier kunt u meer informatie vinden over onze diensten en producten. Staat uw vraag er niet tussen of komt u er niet uit? Neemt u dan contact met ons op via ons contactformulier. Wij helpen u graag verder.

Algemeen
Wat is VoIP?
Wat is SIP?
Wat zijn Softphones?
Wat is Unified Communications?
Wat heb ik nodig om te bellen via VoIP?

Diensten
Wat is de duur van een Adatum abonnement?
Hoe snel moet mijn verbinding zijn voor VoIP?
Moet ik zelf mijn huidige telefoonaansluiting opzeggen?
Kan ik mijn huidige telefoon en/of faxnummer meenemen?
Kan ik mijn telefoon laten doorschakelen, bijvoorbeeld naar een GSM?

Support
Wat moet ik doen bij een storing?
Hoe kan ik testen of mijn telefonie werkt?
Kan ik nog bellen of gebeld worden als mijn internetverbinding niet werkt?
Als ik mezelf bel ik hoor een gesprekstoon. Hoe los ik dit op?
Hoe moet ik doorschakelen met *21
Hoe werkt mijn voicemail (met callserver)?
Welke codecs worden ondersteund?

Algemeen
Wat is VoIP?
VoIP staat voor Voice over IP en betekent dat een gesprek wordt gevoerd over het internet. Hierdoor wordt spraak ook mogelijk op datanetwerken. Het voordeel hiervan is dat er slechts één infrastructuur nodig is. De gewone telefoonlijnen komen hierbij te vervallen. Voor het grootste gedeelte wordt het telefoongesprek via het Internet getransporteerd waar het uiteindelijk op de plek van bestemming weer uitkomt op het vaste telefoonnet. Dit kan binnen Nederland zijn maar ook in het buitenland.

Naar boven

Wat is SIP?
Sip staat voor Session Initiation Protocol en is de standaard voor Internet telefonie. Met SIP bent u in staat om iemand anders te bereiken ongeacht waar de persoon zich bevindt of wel apparaat hij gebruikt. Hierbij wordt de spraak rechtstreeks tussen beide gesprekspartners verstuurd en volgt een zo kort en efficient mogelijk pad. Naast een simpel telefoongesprek is het ook mogelijk om een multimedia conferentie te houden met meerdere personen.

Naar boven 

Wat zijn Softphones?
Naast hardwarematige telefoons zijn er ook softwarematige telefoons verkrijgbaar, de Softphones zijn softwarematige telefoons die worden geïnstalleerd op een laptop of desktop. Om te kunnen bellen moet de computer zijn voorzien van een microfoon en aangesloten zijn op het internet. De softphone wordt bedient door middel van een muis en toetsenbord. Softphones zijn vooral ideaal voor mensen die vaak onderweg zijn.

Naar boven

Wat is Unified Communications?
Unified Communications is een verzamelnaam voor verschillende IP gerelateerde services als Voicemail, Faxmail en Email integratie binnen een netwerk. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van verschillende technieken om de betreffende media aan te bieden. Denkt u hierbij aan de PC, bedrijfstelefoon, mobiele telefoons, PDA’s (Personal Digital Assistant) en Web.

Naar boven

Wat heb ik nodig om te bellen via VoIP?
Om via VoIP te bellen heeft u een breedband internetverbinding nodig en een account bij een internettelefonie-provider. Daarnaast moet u uw huidige telefoon aanpassen voor VoIP gebruik. Dit kan door middel van een adapter. Adatum bied ook de mogelijk om nieuwe IP-telefoons aan te schaffen Wilt u via uw computer bellen, dan is een Softphone voldoende.

Wanneer u een ADSL of kabelinternet heeft en deze is direct aangesloten op de PC, dan heeft u een adapter of IP-telefoon nodig met routerfunctie. Deze plaatst u dan tussen uw ADSL of kabelmodem en de computer. Wanneer u een poort vrij heeft in de router, dan is een eenvoudige adapter of IP-telefoon voldoende.

Naar boven


Diensten
Wat is de duur van een IP Businessmanager abonnement?
De duur van het abonnement is één jaar. Het abonnement wordt daarna automatisch verlengd, tenzij het tijdig wordt opgezegd. De opzegtermijn is twee maanden.

Naar boven

Hoe snel moet mijn verbinding zijn voor VoIP?
De aanbevolen up en download snelheid voor een spraakverbinding is ongeveer 128 kbps per gebruiker. Wanneer gebruik gemaakt wordt van audio codecs kunt u dit naar beneden bijstellen. In dat geval heeft u genoeg aan een snelheid van 50 tot 75 kbps. Met 1 MB upload rond de 10 mensen zonder problemen laten bellen. Bij veel dataverkeer kunnen er audiostoringen ontstaan ivm te weinig bandbreedte. Dit geldt vaak alleen als er door iedereen wordt gebeld en het data verkeer intens is. 

U kunt er ook voor kiezen om een scheiding te maken tussen het IT netwerk en het VoIP netwerk dmv een switch. Er wordt dan gekozen om de 2 netwerken te scheiden door ze een aparte DSL of ISDN lijn naar buiten toe te kennen. Dit is een optie wanneer u alle extra bekabeling in het pand hebt liggen.

Naar boven

Moet ik zelf mijn huidige telefoonaansluiting opzeggen?
Als u uw huidige telefoonnummer wilt behouden, dan moet u uw huidige telefoonabonnement niet zelf opzeggen. Wij zeggen voor u het telefoonabonnement op!
Wanneer u zelf uw telefoonabonnement opzegt en daarbij niet aangeeft dat u uw huidige telefoonnummer wilt behouden dan is nummerbehoud niet meer mogelijk!

Naar boven

Kan ik mijn huidige telefoon en/of faxnummer meenemen?
Het is mogelijk om uw huidige telefoon en/of faxnummer mee te nemen.

Naar boven

Kan ik mijn telefoon laten doorschakelen, bijvoorbeeld naar een GSM?
Een doorschakeling kan worden ingeregeld voor alle door Adatum aangeboden nummers. Dit kan nuttig zijn bij uitval van uw internet-verbinding, ernstige storingen in uw centrale of andere calamiteiten.

Naar boven


Support
Wat moet ik doen bij een storing?
Wanneer u bij ons telefonie afneemt en een storing heeft, kunt u dit bij ons melden. Voordat u belt of een e-mail stuurt geeft u een zo goed mogelijke omschrijving van uw probleem. Geef een nauwkeurige omschrijving van de problemen met daarbij de exacte tijdstippen en telefoonnummers van bellende en gebelde nummers.

Naar boven

Hoe kan ik testen of mijn telefonie werkt?
Adatum heeft een aantal telefoonnummers beschikbaar gesteld om te worden gebruikt als testnummers.

Naar boven

Kan ik nog bellen of gebeld worden als mijn internetverbinding niet werkt?
Nee, u heeft een internetverbinding nodig om te kunnen bellen.

Naar boven

Ik bel mezelf, maar hoor een in gesprekstoon. Hoe los ik dit op?
Controleer of uw toestel wel is aangemeld? Als dit niet het geval is, kan dit het probleem veroorzaken. Als het toestel wel is aangemeld, kan het aan de instellingen van de NAT router liggen.

Als u achter een NAT router zit, zorg er dan voor dat het toestel zogenaamde keep-alive pakketten verstuurt om de NAT mapping open te houden. Eventueel kan het aan de firewall liggen, controleer deze ook.

Naar boven

Hoe moet ik doorschakelen met *21

Wanneer u een account hebt op onze registrar kunt u via uw telefoon kiezen om met *21 uw telefoon oproepen door te schakelen.

Naar boven

Hoe werkt mijn voicemail (met callserver)?
Bij een account waar een email-adres is ingevoerd zullen ingesproken boodschappen per email worden verzonden met de ingesproken boodschap als bijlage in .wav formaat. Het is ook mogelijk om de voicemail af te luisteren via een telefoon.

Naar boven

Welke codecs worden ondersteund?
Onze systemen ondersteunen de volgende codecs:
- PCM alaw
- PCM ulaw
- G726
- GSM
- G729

Naar boven